ریحانه عامل نیک | شهرآرانیوز؛ وی با اشاره به این مسیر عظیم تاریخی افزود: طبیعی است که این پیامبران در مسیر هدایت و رساندن معارف الهی متحمل رنجها و سختیهای بسیاری شدند و اگر نگاهی اجمالی به تاریخ بیندازیم، متوجه شدت اذیت و آزاری که پیامبران در این مسیر متحمل شدند، خواهیم شد؛ رنج و زحمتی که گاه گزارشهای غریبی از آن در تاریخ و روایات دیده میشود. به طور مثال جرجیس پیامبر توسط طاغوت زمان خودش به شهادت رسید.
این کارشناس با ذکر این مقدمه عنوان کرد: درباره این قبیل شکنجهها و رنجها که بر پیامبران در مسیر هدایت وارد شد، روایات بسیاری وجود دارد که ذکر بعضی از آنها آمد. پیامبر اکرم (ص) نیز که آخرین پیام آور و کامل کننده این مسیر بودند، متحمل دشواریهای بسیاری شدند. در این خصوص خود حضرت رسول اکرم (ص) در روایتی میفرمایند: «هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد.» (بحارالانوار مجلسی، ج۳۹، ص۵۶).
ایشان چکیده همه معارف و خلاصه مسیر هدایت الهی بودند؛ مسیری که ذات مقدس حق در قرآن درباره تکمیل آن در روز غدیر به پیامبر این طور میفرماید: «اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده است، ابلاغ کن» و در ادامه میفرماید: «اگر چنین نکنى، رسالتت را به انجام نرسانده اى.» یعنی اگر امروز این پیام به مردم ابلاغ نشود، رسالت تو که چکیده تلاش پیامبران و اوصیای آن هاست، از دست خواهد رفت.
بنا بر روایات شیعه، فرشته خدا، جبرئیل، در حجه الوداع چند بار نزد پیامبر آمد و از وی خواست که این پیام یعنی جانشینی امام علی (ع) را به مردم ابلاغ کند و از آنان بیعت بگیرد، اما پیامبر به دلیل شناختی که از مردم داشت، از این موضوع بیمناک بود و میترسید که مردم این موضوع را قبول نکنند.
در آخرین مرحله، فرشته الهی نزدیک برکهای به نام غدیر خم بر پیامبر نازل شد و پس از تکرار دستور خداوند افزود: «و خدا تو را از [گزند]مردم نگاه مى دارد.» که بر طبق تفاسیر، یعنی خداوند اجازه بی اثر ساختن تبلیغ و رسالت پیامبر را نخواهد داد؛ و هر چند به صورت موقت در پارهای از زمانها و مکانها میتوانند به خواستههای باطلشان جامه عمل بپوشند، دائمی و همیشگی نخواهد بود. پسای پیامبر، این رسالت را ابلاغ کن؛ چون رسالتت بدون آن از دست میرود.
حجت الاسلام ذاکر در ادامه افزود: از بیان این مطلب میتوان دریافت که غدیر یعنی ثمره و چکیده رسالت پیامبر (ص) که در واقع چکیده همه معارف انبیا و اوصیای الهی بود؛ لذا در غدیر ما تنها ولایت امیر المومنین (ع) را جشن نمیگیریم، که این روز، روز به ثمر رسیدن تلاش همه انبیا و اوصیای الهی و در رأس آنها رسول اکرم (ص) است. در حقیقت در این روز، زحمتهای همه انبیای الهی ارج گذاشته شده است و ما با پاسداشت و گرامی داشتن این روز، ایشان را ارج مینهیم و برای به ثمر نشستن مسیر رسالت که آمیخته با رنج و شکنجه و زجر مردان الهی بود و پیروزی حق، جشن میگیریم. طبیعی است شیاطین و دشمنان حق برای کم اثرکردن این روز مهم تلاش کنند، اما همان طور که خدا وعده داده است، نباید درباره آن بیمناک بود.
این کارشناس در تکمیل این مطلب که ولایت علی (ع) ثمره رسالت انبیاست، افزود: نکتهای دیگر که میتوان به آن پرداخت و شاهدی است برای تکمیل آنچه پیش از این آمد، درباره ایامی است که متعلق به وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) است. برای مثال اگر در مفاتیح مرحوم شیخ عباس قمی تورقی کنید، در روز ولادت پیامبر اکرم یعنی ۱۷ ربیع الاول یکی از اعمال توصیه شده، زیارت مخصوص امیرالمومنین (ع) است. در نگاه اول ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا در روز ولادت پیامبر باید به زیارت امام علی (ع) رفت.
همچنین یکی دیگر از روزهای متعلق به پیامبر اعظم (ص) روز مبعث است. این روز هم به عنوان یکی از روزهای مخصوص زیارت امیرالمومنین (ع) معرفی شده است. چرا در سالگرد مبعوث شدن رسول خدا (ص) به پیامبری، این زیارت توصیه شده است؟ این موارد میخواهند یک آگاهی را به ما برسانند و آن این است که ثمره بعثت، علی (ع) است؛ لذا در روز مبعث رسول ا... (ص) به رسالت، میگوید برو به سراغ ثمره بعثت، برو به زیارت ثمره بعثت. آن شخص کیست؟ وجود مبارک امیرالمومنین علی (ع).